Jak uspět na startovači – jak napsat crowdfundingový projekt

Ve svém minulém článku ze seriálu a crowdfundingových knižních kampaních jsem tvrdil, že lidé nečtou, respektive, že četní projektu není to první, co nad vaším projektem udělají. Je to asi ta třetí nebo čtvrtá věc. A když už číst začnou, bylo by nešťastné přijít od podporovatele, protože je váš projekt špatně napsaný.

Je až s podivem, jak mizerně napsané jsou neúspěšné knižní projekty. Jejich autoři hned odhalí, že psát neumí a tak nejsou výjimkou ani projekty, které nenasbírají žádný příspěvek. Jak napsat crowdfundingový projekt na knihu?

1.  NAPIŠTE PŘÍBĚH

I váš projekt by měl být příběh. Dobré projekty se čtou jedním dechem jako příběh s otevřeným koncem. Zkuste povzbudit čtenáře svého projektu, aby konec příběhu o vaší knize chtěli sami dopsat – tím, že na její vydání přispějí. Co Vás motivovalo k napsání knihy? Nějaká osobní zkušenost, touha splnit si sen, nebo podělit se o svoje životní či profesní zkušenosti? To vše může být příběhem projektu. Tvorba vaší knihy dala určitě dost práce, zkuste tu dřinu popsat. Tyto a další otázky byste si měli klást a pak dokážete napsat příběh. 

2.  PROČ JSTE  S  VAŠÍ  KNIHOU  NA  STARTOVAČI?

a ne v nějakém nakladatelství? Většina autorů komunitního projektu se téhle odpovědi vyhne a dle mého názoru je to špatně. Vyprávíte o tom, jak je kniha skvělá a zároveň žádáte o podporu. Lidé povětšinou nevědí, jak funguje vydávání knih. Nebo jak těžké je získat byť jen negativní odpověď nakladatelství. Přitom správná motivace (a správně podaná) může váš projekt skutečně nakopnout.

Skutečně za vaší snahou vydat si knihu sami není nějaký zajímavý příběh? Jaká je vaše motivace? Na tuhle otázku byste měli odpovědět – už kvůli prologu celého seriálu.

3.  BUĎTE POZITIVNÍ!

„Nelíbí se mi systém, kdy český autor z knihy nic nemá…“

Tak takhle ne! Lidé vás nechtějí podpořit proto, abyste z toho něco měli. A taky z toho nic mít nebudete, s největší pravděpodobností si ještě dost připlatíte. Živit se psaním je výsada, kterou 99,9% autorů nemá a jelikož jste na Startovači, tak jsou Vaše šance ještě o něco menší. Lidé vás nepodpoří ani proto, že jste chudinka, kterou nakladatel vykopl nebo vůbec nechce – crowdfunding není charita. Lidé chtějí podpořit něco skvělého nebo autora, který budí nadšení. Pište o tom, jak chcete knihu dotáhnout do konce, že si chcete splnit sen a o tom, že to nevzdáte – vzbuzujte nadšení a nestěžujte si!

„Počet prodaných kusů zatím nedosáhl takového množství, aby vydání druhého dílu považovalo nakladatelství za bezrizikové. Proto autor i nakladatel uvítá každou pomoc, která se naskytne!“

Takhle také ne – nemůžete žádat o podporu na pokračování neúspěšné knihy.

4.  VĚŘTE  SI,  ALE  NEBUĎTE  NABUBŘELÍ  A  PODBÍZIVÍ

„Zdravím všechny příznivce kvalitního čtení. Podpořte vydání masivní fantasy s nutnou dávkou erotiky, bitev a napínavých situací…“

Nejen, že to nepomůže, ale ublíží, a ještě budete k smíchu.

5.  POUŽÍVEJTE  NADPISY

má to několikerý význam:

  • Opticky text s odstavci vypadá lépe a vy chcete, aby se projekt líbil.
  • Lidé neradi čtou dlouhé texty, rozdělením do meších přehledných odstavců je k tomu povzbudíte.
  • Chápejte název odstavce jako pozvánku k jeho přečtení. Čím více odstavců budete mít, tím spíše se vám podaří návštěvníka ke čtení nalákat – třeba už během úvodního scrolování. Ale nic se nemá přehánět.
  • Zarovnávejte do bloku, hrajte si s grafikou.

Je až s podivem, jak moc lidé, kteří napsali knihu, nedokáží pracovat s textovými editory. Zarovnání doleva (kupodivu i v roce 2018 používané jako defaultní nastavení) je pozůstatek psaní na stroji. Kdekoliv jinde vypadá amatérsky a neupraveně. Nebo snad bude stejně neupraveně vypadat i Vaše kniha? Mě se třeba lidé ptají, zda mi projekt upravovala reklamní agentura. Neupravovala, až na ilustrace jsem vše tvořil sám.

6.  PRODÁVÁTE  VZDUCH

nebo také zajíce v pytli. Na internetu není možné vzít si vaší knihu do ruky jako v knihkupectví a tak je dobré do textu projektu zařadit několik informací:

  • Hned na začátku by měla být anotace a další informace o tom, o čem kniha vlastně je. Není také od věci umístit informace do videa, jako jsem to spáchal já.
  • Jak se Vám povedl text, aneb uživatelská recenze někoho, kdo už knihu četl. Nejlépe umístěné na cizím webu, tj. ověřitelné a nezávislé, čím více tím lépe.
  • Jak bude kniha vypadat – tj. rozsah, formát, vazba a další.
  • Pokud je výsledná podoba knihy závislá na tom, kolik se vybere peněz, neváhejte to tam napsat. Třeba moje knížka bude mít díky vybranému dvojnásobku barevné ilustrace.

7.  LIDÉ  NEZNAJÍ  STARTOVAČ  A  NA  SLOVĚ  CROWDFUNDING  SI  PŘEKOUSNOU  JAZYK

To, že jste se s vybraným crowdfundingovým serverem seznámili, neznamená, že lidé udělají to samé – většinou opravdu nemají ponětí, co komunitní financování je. Musíte to svým fanouškům vysvětlit a to i přesto, že si to někteří z nich nepřečtou. Já to udělal třeba takto a asi se text líbil, neboť ho autorka dalšího projektu hned okopírovala 🙂 :

„Než přispějete, měli byste o Startovači a „crowdfundingu“ vědět tyto tři věci:

  1. NENÍ to charita – za své peníze si kupujete exkluzivní odměny, v tomto případě knihu a předměty s ní spojené.
  2. Je to HOP nebo TROP. Projekt se realizuje – a kniha vyjde – jen pokud se podaří sehnat celou částku. V opačném případě se všechny peníze vrací přispěvatelům.
  3. NABÍDKA je časově omezená – v tomto případě do (datum konce vašeho projektu)

8.  PŘIDEJTE  UKÁZKA  Z  KNÍŽKY

Každý redaktor pracující v nakladatelství vám poví, že když pročítá nabídky rukopisů, velice rychle zjistí, zda se něčím nemá cenu zabývat. Podobně to ale funguje i na Startovači – mnohdy stačí jediná kostrbatá věta, aby šance projektu na úspěch klesly takřka k nule.

A ještě jeden tip: vzhledem k tomu, že lidé nečtou, můžete se jim to pokusit usnadnit třeba namluvenou audioukázkou – opravdu to funguje!

9.  V  KAŽDÉM ODSTAVCI  BUĎTE  POZITIVNÍ,

šiřte dobrou náladu a snažte se vzbudit nadšení!

10.  TEXT  PROJEKTU  A  OBRÁZKY  BY  MĚLY  BÝT  VYVÁŽENÉ

Trochu si s tím pohrajte, pokud je v projektu několik stránek dlouhého textu nebo naopak nepřerušená řada několika obrázků, nevypadá to dobře. Na sepsání projektu je potřeba si nechat dostatek času a pořádně si s ním pohrát, vychytat opakující se slova a gramatiku. Musí být prostě dokonalé!

Text projektu by měl končit zhruba v místě, kde končí text odměn (alespoň na Startovači). Ale to už se dostáváme k tématu příštího dílu seriálu. O tom, jak nastavit odměny a stanovit si cílovou částku, aby to ekonomicky dávalo smysl, si povíme zase příště v díle Ekonomika knižního projektu.

Kam dál? Třeba na můj první blog Jak jsem se rozhodl napsat svoji první knihu nebo na blog o tom, jak neslavně dopadlo moje vyjednávání s nakladatelem, případně k předchozím dílům seriálu:

  1. Prolog: Kdy vydání knihy samonákladem
  2. Jak uspět na Startovači – je to těžší než se zdá
  3. Jak uspět na Startovači – nestačí se jenom líbit
  4. Jak uspět na Startovačimáte půl minuty