Jak uspět na Startovači – je to těžší než se zdá

Když jsem letos na jaře úspěšně završil crowefundingovou kampaň na vydání své první knížky, slíbil jsem, že sepíšu své dojmy a postřehy. A protože je Startovač silně návykový, jak potvrdí každý autor projektu, pravidelně jsem se na Startovač vracel i po skončení kampaně, sbíral materiál, analyzoval data a nakonec o Startovači sepsal celý seriál. Ať už jste fanoušky Písečníků a bludného asteroidu nebo uvažujete o vlastním projektu a chcete vědět jak uspět na Startovači, vítejte u prvního dílu ze sedmi. A pokud jste na mých stránkách poprvé, zkuste se vrátit k prologu mého seriálu Kdy vydání knihy samonákladem.

USPĚT  NA  STARTOVAČI  MOHOU  JEN  TI  NEJLEPŠÍ

Někdo by si mohl myslet, co jsem to za chytráka – mám za sebou jeden, byť úspěšný projekt, moje knížka ještě nevyšla, a už bych rozdával rozumy. Je to samozřejmě pravda. Ale na druhou stranu, jak v seriálu uvidíte, kampaň je neopakovatelná a jedinečná, nejsou k dispozici žádné opravy a Vy prostě MUSÍTE uspět napoprvé.

Tento seriál si neklade za cíl nahradit blogy, pomocí kterých Startovač (a jiné crowdfundingové portály) radí, jak na úspěšný projekt. Sděluji zde své názory a postřehy ze svého vlastního projektu. Důvodem, proč ho číst, je, že se na komunitní financování dívá z pohledu knižních projektů, kterou jsou přeci jen trochu specifické. Pokud budu uvádět statistiku, bude se týkat první (nikterak ostře ohraničené) poloviny roku 2018 na Startovači. Za tu dobu jsem vysledoval 36 projektů, ale je možné, že mi nějaký unikl. Přestože 36 není nijak vysoké číslo, jen dostatečné, aby se z nasbíraných dat daly dělat nějaké závěry. Dnes si povíme o výsledcích mého snažení a uvidíte, že uspět na Startovači je těžší než se na první pohled zdá. 

NENÍ  TO  PRO  KAŽDÉHO

Při pohledu na úspěšné projekty to vlastně vypadá docela jednoduše: sepíšete projekt, pustíte ho na internet a penízky se jen hrnou. Ve skutečnosti je to mnohem složitější a za každým byť jen malým příspěvkem stojí spousta dřiny a nervů. „Financování davem“ není rozhodně pro každého – vyžaduje obrovské nasazení jak při přípravě kampaně, tak v jejím průběhu. Rozhodně není mým cílem odradit Vás od pokusu prosadit se v komunitním financování. Ale před tím, než se pustíte do vlastního projektu na svoji vysněnou knihu, byste měli vědět, že…

…DVĚ  PĚTINY  PROJEKTŮ  JSOU  NEÚSPĚŠNÉ,

přesněji 39% knižních projektů, tedy projektů na vydání knihy, bylo ve sledovaném období neúspěšných, konkrétně 14 projektů z 36, jak ukazuje obrázek níže. Možná si říkáte, že toto číslo je docela příznivé – uspějí tři projekty z pěti – ale není tomu tak, protože…

uspět na Startovači
Úspěšnost knižních projektů na Startovači (leden až červen 2018)

…DALŠÍ  DVĚ  PĚTINY  PROJEKTŮ  JSOU  ÚSPĚŠNÉ  JEN  ZDÁNLIVĚ,

respektive dalších 39% projektů také vlastně neuspělo. Co tím myslím? Projekty jsou sice oficiálně úspěšné, ale k překonání hranice 100% jim finančně pomohli sami jejich autoři. Je to vlastně logické: máte projekt, který potřebuje už jen pár (nebo také desítek) tisíc a čas se neúprosně krátí. Nechcete přijít o dosud získanou částku a zmařit několikatýdenní úsilí, a tak se smíříte s nižším ziskem a potřebné peníze si sami pošlete – koupíte si vlastní odměny. Aby bylo jasné – vůbec to nezavrhuji, udělal bych to samé, ale z pohledu komunitního financování „dav“ rozhodl, že projekt být financovaný nemá. Autoři to samozřejmě dělají skrytě jako ANONYMOVÉ, ale vždy je to poznat. Lidé, kteří na Váš projekt přispějí tisíce, anonymní být většinou nechtějí.

Že nevěříte, že se to děje tak často? Tak se podívejte na následující graf. Projekty jsou na vodorovné ose uspořádané podle cílové částky, na svislé potom podle dosažených procent, modrá čára je hranice úspěchu, tj. 100%. Kromě jediného projektu jsou ty neúspěšné (červené kroužky) nepěkně seřazeny hluboko dole, pod 26%, zatímco většina „zdánlivě úspěšných“ (oranžové kroužky) pěkně těsně nad 100%. Náhoda?

Jak Uspět na Startovači 2
Dosažená procenta knižních projektů na Startovači

Pokud toužíte po své vlastní knížce stejně jako já, jste zřejmě už předem smíření s tím, že si na ni sami něco přispějete. To je v pořádku, ale měli byste vědět, že…

…VĚTŠINA  PROJEKTŮ  ZÍSKÁ  JEN  VELICE  MALOU  ČÁSTKU,

v nižších desítkách tisíc, které na pořádnou knížku prostě nestačí. Jak je vidět z následujícího obrázku, více než polovina „úspěšných“ projektů získá méně než 50 tisíc (o tom, že vám minimálně pětinu částky sebere provize portálu, poštovné a jiné odměny než knihy, si povíme v části seriálu „ekonomika projektu“). Tady se znovu musím vrátit k prologu svého seriálu – záleží na tom, jaká je Vaše motivace.

Pokud je Vaším cílem vydat knížku svépomocí a rozdat ji mezi své kamarády a známé, tak Vám částka do 50 tisíc stačit může. Ale pokud chcete knížku dostat na trh a mít šanci na úspěch, musíte najmout profesionálního grafika, ilustrátora, korektora a kdovíkoho ještě, vytisknout knihu v nákladu několika set až jednoho tisíce kusů a nejlépe v šité vazbě, potom potřebujete alespoň 125 tisíc (spíše více) korun a patřit mezi tu desetinu autorů, jejichž projektům se to podaří.

Jak uspět na Startovači 3
Získaná částka knižních projektů na Startovači

Možná si myslíte, že 11% je docela velká šance. Pak ale vězte, že…

…VĚTŠINA  VELMI  ÚSPĚŠNÝCH  KNIŽNÍCH  PROJEKTŮ,  VE  SKUTEČNOSTI  NEJSOU  PROJEKTY  NA  KNIHY.

Jedná se třeba o projekty cestovatelské, případně ve své podstatě politické a knížka je vlastně jen vedlejším produktem. Případně se jedná o projekt instituce, se kterou se jako nezávislý autor nemůžete měřit.

Pokud si stále říkáte, že právě váš projekt bude patřit mezi ty super úspěšné a že uspět na Startovači dokážete, tak jste na správném místě. A já se Vám se svým seriálem pokusím pomoci.

ROZHODNETE  JEN  VY  SAMI

Vraťme se ještě jednou k druhému diagramu, ve kterém jsou projekty na vodorovné ose seřazené podle cílové částky. Všimněte si dvou projektů, které si vzaly za cíl nasbírat dvě stě tisíc korun. Jeden zcela propadl, druhý získal přes čtvrt milionu. Kdo rozhodne o tom, jak se povede vašemu projektu? Jen Vy sami. Pokud si teď myslíte, že uspět na Startovači nedokážete, tak to ani nezkoušejte. V crowdfundingu uspějí jenom ti nejlepší. A já se se svým seriálem pokusím, abyste to byli právě VY. A poučení z dnešního dílu? Opět budu citovat Henryho Forda:

Ať už si myslíte, že něco dokážete, nebo si myslíte, že to nedokážete, v obou případech máte pravdu.

Příště si ukážeme, že k úspěchu nestačí, aby se Váš projekt jenom líbil.

Kam dál? Třeba na můj první blog Jak jsem se rozhodl napsat svoji první knihu nebo na blog o tom, jak neslavně dopadlo moje vyjednávání s nakladatelem, případně k prologu seriálu Kdy vydání knihy samonákladem.

Pozn: Na Starovači není možné sledovat a vyhledávat projekty dle data spuštění či dle tématu. Není tedy možné vysledovat statistiku do minulosti, což se týká zejména neúspěšných projektů, které je možné najít jen, znáte-li název nebo naslepo dle zvoleného klíčového slova. Úspěšné projekty je možné procházet v „síni slávy“.