Jak uspět na Startovači – máte půl minuty

V minulém díle mého miniseriálu o Startovači jsme si ukázali, jak měřit úspěšnost, chcete-li líbivost svého projektu a ukázali, že pokud nebudete sami ze své knihy a potažmo projektu nadšení, těžko ho budete přenášet na lidi okolo sebe. Dnes si ukážeme, jak chápat psaní projektu, proč je důležité mít v něm vlastní video a co znamená, že máte půl minuty.
Než začnete sestavovat vlastní projekt, je důležité si uvědomit jednu věc:

LIDÉ  NEČTOU…

tedy, alespoň Váš projekt číst nebudou. Pokud už se na Startovač dostanou, tak většinou ze zvědavosti a na projekt se přišli podívat. Pokud už text projektu začnou číst, tak je to jedna z posledních věcí, kterou udělají. Předtím dělají všechno ostatní a pro Vás jako autora projektu je důležité vědět, jak se lidé na Startovači chovají. Nejen z mého pozorování vyplývá, že lidé při návštěvě stránky s Vaším projektem nejdříve „odscrolují“ až na konec projektu. Je to tím, že se snaží získat co největší množství informací v nejkratším čase. Chtějí vědět, co v projektu je, ujistit se, že jim nic neuteče, nebo zjistit, zda má vůbec smysl se tím dále zabývat. Celý projekt tak zkoumají nejdříve jen opticky. A hlavně – lidé nečtou a mají málo času.

PROČ  MÍT  VE  SVÉM  PROJEKTU  VIDEO  –  DŮVOD  PRVNÍ

Potom se vrátí nahoru na úvod projektu a pokud rovnou neutečou, nastává problém, kam dál? V tuto chvíli lidé o Vašem projektu stále nic nevědí, mají jen povrchní dojem. Pokud ve svém projektu nemáte video, mají lidé dvě možnosti – začíst se do projektu, nebo projekt opustit s tím, že teď nemají čas nebo náladu číst a na projekt se podívají někdy později. Možná Vám dokonce dají palec, ale ten je Vám k ničemu a spousta lidí se k Vašemu projektu už nevrátí. Proto je důležité mít ve svém projektu video.

Vybavuji si na příhodu, kterou jsem zažil v průběhu vlastní kampaně: Měl jsem pracovní jednání s paní, kterou jsem viděl poprvé v životě. Po asi hodinovém jednání nastal čas na pár zdvořilostních frází. Odhodlal jsem se a řekl jí o projektu – neměl jsem přitom o mnoho více než půl minuty času a své povídání zakončil předáním letáčku s odkazem. Ještě ten večer se jméno téhle paní objevilo mezi startéry mého projektu. Tvrdím, že stejně to funguje i ve chvíli, kdy lidé přijdou na Startovač nebo když si pustí Vaše video.

JAK  USPĚT  NA  STARTOVAČI  –  MÁTE  PŮL  MINUTY

Video je zkrátka další příležitost, jak získat něčí zájem o projekt a následně o Vaši knihu. Startovač radí, aby video na projekt mělo dvě až tři minuty. Myslím, že je to přežitek a že kratší video, polovina i méně je lepší. Tvrdím, že máte méně než minutu a ve většině případů ne více než půl minuty, abyste lidi na Startovači zaujali a přiměli je zajímat se o Váš projekt.

Video by mělo být vlastně reklamou na Vaši knihu – není nutné Vás tam představovat, důležité je zaujmout knihou, vzbudit zájem a zvědavost. Pokud se Vám podaří zájem vzbudit, lidé začnou číst i Váš projekt. A já si myslím, že v tu chvíli už jsou téměř rozhodnutí Vás podpořit. Jen se musí ještě ujistit, že Váš projekt a kniha opravdu stojí za to.

PROČ  MÍT  VE  SVÉM  PROJEKTU  VIDEO  –  DŮVOD  DRUHÝ

Kromě rychlého představení projektu, které video umožňuje, existuje ještě několik důvodů, proč video ve svém projektu mít: Startovač bohužel neumožňuje měřit návštěvnost projektu a získávat tak přehled o dopadu vaší propagace. Jeden způsob ale existuje. Je jím video. Do projektu se totiž vkládá přímo z youtube a tam měřit počet zhlédnutí lze. Většina knižních projektů bohužel ke své vlastní škodě video nemá, ale některé mají a tak se dá leccos zjistit:

Jak uspět na startovači - máte půl minuty
Počet podporovatelů v. počet shlédnutí videa projektu

Vidíte? U projektů platí přímá úměra mezi tím, kolik lidí vidělo video (rozuměj, navštívilo projekt) a kolik na projekt přispělo, tento poměr je přibližně 4, ale rozdíly mezi projekty samozřejmě jsou. Projekt vysoko a úplně vlevo je projekt, se kterým se ještě setkáme – projekt se skvělou propagací, ale neúspěšný. Zkuste se podívat a sami zhodnotit, zda je na projektu vše v pořádku.

K  ČEMU  JE  VIDEO  JEŠTĚ  DOBRÉ

A co z tohohle diagramu vyplývá? Přesně to, co jsem napsal už minule – o úspěchu rozhoduje propagace (tedy počet lidí, které na stránky projektu dostanete) a jak moc se Váš projekt líbí. O propagaci si povíme v závěrečných dílech seriálu, o psaní projektu bude následující díl. Video je dobré zkrátka k tomu, abyste měli ponětí o tom, kolik lidí a kdy se na Váš projekt chodí dívat. Pokud někde uděláte propagaci a následně se počet přehrání nezmění, bylo něco špatně.

Aby bylo jasno – své video jsem si dělal sám, je to na něm vidět a rozhodně ho nedávám za vzor. Co se dle mého povedlo, je text projektu. Ale na co si při psaní projektu dát pozor a co by v textu nemělo chybět, se podíváme příště.

Kam dál? Třeba na můj první blog Jak jsem se rozhodl napsat svoji první knihu nebo na blog o tom, jak neslavně dopadlo moje vyjednávání s nakladatelem, případně k předchozím dílům seriálu:

  1. Prolog: Kdy vydání knihy samonákladem
  2. Jak uspět na Startovači – je to těžší než se zdá

  3. Jak uspět na Startovači – nestačí se jenom líbit