Jak uspět na Startovači – nestačí se jenom líbit

V minulém díle svého seriálu o crowdfundingových knižních kampaních Jak uspět na startovači – je to těžší než se zdá jsem pomocí analýzy 36 projektů z poloviny roku 2018 ukázal, že úspěch v crowdfundingové kampani není rozhodně zaručen, úspěšnost projektů je nízká a získané částky nevalné. O úspěchu rozhoduje mnohé, od kvality projektu přes propagaci. Především je to ale nadšení a nasazení autora, což se dnes pokusím dokázat a opět k tomu použiji data z předchozích projektů.

Předně je nutné si uvědomit, že Váš projekt je produkt, který má uspět na trhu. O úspěchu pak rozhodují dvě věci – kvalita produktu (vašeho projektu) a jeho propagace. Kvalitou produktu mám na mysli kvalitu zpracování projektu, nikoliv vaší knihy – tu zatím totiž nikdo neviděl.

JAK  POZNAT  ÚSPĚŠNOST  CROWDFUNDINGOVÉHO  PROJEKTU

Každý autor projektu by rád věděl, zda jeho projekt bude úspěšný. Zaručit se to nedá a poznat také ne. Já jsem ale našel způsob, kterým se dá úspěšnost projektu docela dobře odhadnout jen pár dní po jeho spuštění.

Aby byl projekt úspěšný, je dobré se poučit jak z těch neúspěšných, tak úspěšných. A u těch neúspěšných vědět, proč k neúspěchu došlo. Obrázek níže (slibuji, že je to jeden z posledních grafů v mém seriálu) bude na první pohled trochu nesrozumitelný. Ale pro další výklad je důležité ho pochopit.

Projekty jsou na vodorovné ose seřazeny podle počtu startérů, tedy lidí, kteří na projekty přispěli. Z obrázku je hned vidět, že úspěšné projekty (zelené značky) jsou více vpravo a tedy mají veliký počet startérů. Ty neúspěšné (červené) jsou seřazené pěkně vlevo – mají malý počet podporovatelů. A konečně oranžové projekty (zdánlivě úspěšné) jsou někde mezi. Tenhle výsledek samozřejmě není překvapením, úspěšné projekty zkrátka podpořilo více lidí. Důležitější ale je, proč tomu tak je. K pochopení slouží svislá osa.

Jak uspět na Startovači
Projekty dle počtu podporovatelů a „líbivosti“

LAJKY  VERSUS  PŘÍSPĚVKY

Na svislé ose je poměr dvou čísel – počtu lidí, kteří projektu dali „lajk“ a počtu lidí, kteří přispěli (startérů). Tomuto poměru můžeme říkat třeba konverzní poměr nebo poměr líbivost, to je jedno. Důležité je, že pro Váš projekt je dobře, aby tento poměr byl hodně nízký, tj. aby přispěla co největší část lidí, kterým se projekt líbí natolik, že mu dají „palec nahoru“.

A co z vertikální umístění projektu vidíme? Že v případě úspěšných projektů (zelené kroužky) větší část lidí, kteří dají „lajk“ pošlou na projekt také peníze, může to být třeba každý druhý. Samozřejmě mohou přispět i lidé, kteří palec nedali, ale to je teď jedno, bavíme se o celkových číslech. Důležité je to, že projekt má nějakou propagaci, lidé se na něj přijdou podívat, dokonce dají „lajk“, ale nepřispějí – veškerá snaha je zmařena. Pokud je konverzní poměr deset nebo třeba jen dva, je to sakra rozdíl a není jen pětinásobný. Je daleko větší, protože pokud projekt někdo skutenčně podpoří, většinou ho i propaguje dál a jeho propagace má větší váhu – „Přispěl/přispěla jsem, přispějte také.“

Oproti tomu neúspěšné projekty jsou umístěné hodně nahoře, což znamená, že jen málo lidí z těch, kterým se projekt „líbil“ také přispěli. A oranžové projekty jsou někde mezi. Modrá čára pak představuje hranici konverzního poměru tři, což je dle mého pozorování hranice takřka zaručeného úspěchu. I některé neúspěšné projekty mají tento poměr malý – tady je neúspěch způsoben něčím jiným (ale jak známo, nepřesná čísla fungují lépe při větším množství).

KDYŽ  DOSTANETE  LAJK

Na obrázku jsou samozřejmě některé projekty, které se vzpírají pravidlům. Např. nejvýše položený zelený projekt na básnickou sbírku B měl tak nízkou cílovou částku, že uspěl navzdory velkému poměru, oranžový bod R úplně vpravo je potom projekt, jehož autorka zvolila sebevražedně vysokou cílovou částku a jen s vypětím všech sil dovedla projekt k úspěšnému závěru (při jakékoliv nižší cílové částce by projekt byl „zelený“) a červený bod L představuje projekt, který špatně začal, autorka ho v průběhu kampaně přepracovala a dovedla takřka do zdárného cíle, ale slabší začátek již nedohnala. A bod P samozřejmě reprezentuje knížku Písečníci a bludný asteroid.

Původně jsem si myslel, že „palce“ dávají projektům lidé, kterým se projekt líbí. Ale když jsem analyzoval další data, ukázalo se, že tomu tak povětšinou není. Ve skutečnosti „lajk“ neznamená ani tak „Projekt se mi líbí,“ jako spíše „Viděl jsem, nepodpořím.“

Aby Vám lidé dali na projekt peníze, předchází tomu tento proces: Dozví se o projektu, navštíví ho a podpoří – někdo dá palec nahoru, někdo pošle peníze a někdo obojí. Že dát palec není podpora? Pro daného člověka je záležitost s Vaším projektem vyřízená.

Ať už lidé dávají palce proto, že se jim projekt skutečně líbí, ale ne zase tolik, aby ho podpořili, nebo mají pocit, že Vás podpořili právě jen tím palcem, pro Vás a Váš projekt to vyjde nastejno.

JAK  USPĚT  NA STARTOVAČI  –  BUĎTE  NADŠENÍ

A proč to všechno říkám? Protože nestačí, aby se Váš projekt líbil (a lidé mu dávali lajk). Lidé z něj musí být nadšení tak, že ho podpoří (a pro samou euforii Vám lajkzapomenou dát). Má-li být projekt úspěšný, musí Vás podpořit nejen Vaše rodina a kamarádi, ale i úplně cizí lidé a všichni mít dobrý pocit z toho, že podpořili něco báječného. Čím nadšenější lidé budou, tím snáze se vám také bude dělat propagace – lidé Vám s ní budou pomáhat, budou projekt sdílet nebo třeba přeposílat svým známým, doporučovat. A hlavně: Budou chtít Vaši knihu, kvůli které to celé děláte. A pokud budou opravdu zapálení, třeba si koupí více než jeden výtisk – a to už znamená, že knihu nechtějí jen pro sebe, ale i jako dárek pro své přátele a blízké.

A kdo zaručí, že lidé budou z knihy nadšení – jste to právě VY. Nezapomeňte:

KDO  CHCE  ZAPALOVAT,  MUSÍ  SÁM  HOŘET

Takže pokud jste ze své knihy nadšení tak jako já ze své, jste správně naladěni. A hlavně – už v této chvíli musíte být přesvědčení o tom, že uspějete. Pochybnosti vždycky budou, měl jsem je také, ale uvnitř jsem byl přesvědčený, že to musí vyjít. Protože jen tak dokážete přenášet nadšení na ostatní a věnovat se svému projektu tak dlouho, dokud Vám nebude připadat dokonalý. Možná již teď hoříte nedočkavostí a chtěli byste už svůj projekt začít psát. Pomůžu Vám v tom a hned v dalším díle si povíme, jak celý projekt pojmout. Ale to až příště, kdy si zároveň vysvětlíme, proč by Váš projekt měl mít video.

Kam dál? Třeba na můj první blog Jak jsem se rozhodl napsat svoji první knihu nebo na blog o tom, jak neslavně dopadlo moje vyjednávání s nakladatelem, případně k předchozím dílům seriálu:

  1. Prolog: Kdy vydání knihy samonákladem
  2. Jak uspět na Startovači – je to těžší než se zdá